dimarts, 28 d’abril del 2009

La tuneladora de la LAV ha començat a funcionar avui

Montcada i Reixac. Aquest migdia s’ha posat en funcionament la tuneladora de la Línia d’Alta Velocitat (LAV) que realitzarà les treballs de perforació en el tram Trinitat – Montcada, de la Línea Madrid-Barcelona-frontera francesa. L’alcalde de Montcada i Reixac, César Arrizabalaga, el Delegat de Govern a Catalunya, Joan Rangel, i el president de l’Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (Adif), Antonio González, han presidit l’acte oficial de posada en marxa de la tuneladora als terrenys del pou d’atac, ubicats a la confluència dels rius Besòs i Ripoll, al costat del col·legi Font Freda.
La tuneladora, d’11 metres 66 centímetres de diàmetre i una llargada de 105 metres, s’ha batejat amb el nom de “Montcada” i recorrerà una distància de 3.017 metres des del pou d’atac fins el túnel de sortida, que es trobarà ubicat al camp de futbol de Vallbona. La previsió dels tècnics de l’obra és que es perfori una mitjana de 7 a 10 metres diaris, en funció de les característiques del terreny.
El tram comprés entre Trinitat i Montcada i Reixac està pressupostat en 127.653.245 euros i la longitud total d’aquest tram de la LAV és de 4.754 metres. D’aquests, 3.709 metres corresponen al túnel sota el municipi (3.017 realitzats amb tuneladora “Montcada” i 692 construïts entre pantalles). La resta, 1.045, aniran per la superfície en terrenys de Barcelona.
La maquinària ha realitzat proves durant prop de dos mesos. La tuneladora ha començat a treballar en direcció al Nus de la Trinitat, passant per sota del riu Ripoll, Montcada Centre, La Ribera, Can Sant Joan, fins arribar al pou d’extracció, ubicat a Vallbona. La profunditat màxima del túnel serà de 50 metres. La previsió dels responsables d’Adif és que la línia que unirà Espanya amb França estigui en funcionament el 2012.
Els tècnics d’Adif opinen que l’excavació amb tuneladora és la més segura i que no passarà per sota de cap edifici al municipi. A més, a la ruta del túnel pel centre urbà s’han col·locat sensors per detectar moviments de terra. Per a la construcció del túnel s’executaran 7 pous al llarg del traçat per a la ventilació, bombeig i sortides d’emergència.